Webdesign skal først og fremmest hjælpe dine kunder til at foretage en ønsket handling på din hjemmeside. Om det ser godt ud eller kan vinde en pris i en konkurrence er i princippet fuldstændig ligegyldigt, hvis ikke designet “sælger” på hjemmesiden.

Dog er der nogle designelementer, der udvikler sig over tid og som man er nødt til at tage højde for, da kunder og brugere vænner sig til disse elementer og forventer at finde dem på seriøse og professionelle hjemmesider.

Derfor kan en webshop over tid desværre opleve at konverteringsraten falder – bare på grund af, at designet bliver forældet og kommer til at se gammelt ud.

Blandt de elementer, der er mere moderne netop nu, er meget hvidt og enkelt design, brug af mange billeder og forholdsvis store skrifttyper. Har din webshop ikke det, er der fare for, at den bliver fravalgt bare på grund af designet.

Jeg har fundet et par gode eksempler på webshops, der nok trænger til at få en opdatering og som højst sandsynligt kunne opleve en højere konvertering (salg), såfremt man får udviklet et nyt webdesign.

Det er begge to vinfirmaer – det er et marked, hvor jeg har forholdsvis megen forstand. Det første firma er WineGroup, der er beliggende i Kokkedal. Du kan se deres hjemmeside nedenfor:

winegroup

Som det umiddelbart fremgår er den meget mørk i det med en mørkgrå baggrund og hele det vigtige område midtfor har ingen call-to-action – hvad vil du gøre, hvis du havnede her.

Menuen er klassisk placeret til venstre – det er for så vidt ok. Men teksten og farverne er meget old school. Her er konverteringen med garanti ikke for høj – med mindre produkterne er helt unikke og ikke fås andre steder.

En anden hjemmeside inden for vinbranchen, der også kunne trænge til en designmæssige overhaling er Klubvin.dk, der især sælger vintilbehør på nettet. Forsiden på webshoppen kan ses nedenfor:

klubvin-forside

Igen er farverne forholdsvis mørke i det og det øverste (mørke) billede fylder meget i det samlede skærmbillede. Da baggrunden ikke er hvid er kontrasten lille og det er svært at læse tekster. Øverst på forsiden er der endda anvendt 3 forskellige farver i den korte tekst og med forskellig fonttype.

Desuden ser hele designet bare lidt old school ud – og det gennemskues hurtigt af de besøgende.

Skriv et svar