En personlig blog kan blive til en forretning

De fleste der starter en personlig blog gør det som regel på grund af en passion for et eller andet emne. Det kan være vin, sminke, livsstil, tøj, sport eller noget helt andet. Jeg skal ikke afvise, at der også kan være nogle, der tænker: “Nu skal jeg være influencer og tjene kassen!” og derefter starter en blog eller en anden online tilstedeværelse.

Men de fleste starter dog, fordi de elsker et bestemt emne og gerne vil skrive om det og formidle det til andre.

Sådan havde jeg det selv, da jeg for over 20 år siden (!) startede Danmarks første vinblog, VinForum, og siden med en lang række andre blogs og websites. Senest min helt personlige blog, hvor jeg især skriver om personlig udvikling og effektivitet, sund livsstil og træning.

Men som det ofte går, når man tiltrækker en stor læserskare, så kan man ikke lade være med at forsøge at gøre det til en forretning eller måske bare en hobby-forretning.

Med VinForum oplevede jeg en stor succes de første 10 år med masser af trafik og læsere. Det fik mig til at starte en online auktion, hvor folk kunne handle vin indbyrdes mod et mindre gebyr (den findes stadig), en webshop med vintilbehør og så sponseret indhold og annoncer på siden. Siden kom yderligere to webshops til. En udmærket lille forretning – uden den dog blev kæmpe stor. I 2016 valgte jeg derfor at sælge de tre webshops (med god fortjeneste) og skalere lidt ned på tiden, jeg anvendte på siden.

Nu er det samme så ved at ske igen! Min personlige blog som egentlig bare startede med at jeg skrev om mine erfaringer og hvad jeg mente om løst og fast er blevet mere fokuseret omkring emner, hvor jeg kan se, at der er et stort publikum og hvor de ikke kan finde de gode råd andre steder.

Læserne har med andre ord fundet mig uden jeg rigtigt har ledt efter dem. Det er jo win-win!

Interessen og de mange besøgende har naturligvis fået mig til at tænke over, hvordan det kan gøres til en forretning. Så nu er jeg snart på den igen:-).

Denne gang bliver produkterne dog ikke fysiske, men services, der kan skaleres online. I første omgang har jeg lidt coaching (hvilket ikke rigtigt kan skaleres) og så er jeg i gang med forskellige online kurser og e-bøger og har et medlemscommunity på tegnebrættet til en gang i fremtiden, hvis publikum bliver ved med at strømme til.

Det er alt sammen meget spændende og det er skønt at være iværksætter igen!

Skriv et svar