Der er gået mode i kager. Især efter programmet kagedysten er blevet en stor succes i tv. Nu spises der kager som aldrig før og til alle anledninger. Vi skal ikke bruge mange undskyldninger for at der er kage på bordet. Egentligt lidt sjovt, når det siges, at vi lever i en sundhedstid…
Også lejlighedskager er i voldsom fremgang – altså kager til specielle lejligheder som bryllup, fødselsdage eller babyshower. Er der er en god anledning, er der også en speciel kage. At alt dette ikke blot er noget jeg finder på, kan aflæses i Google, hvor søgninger, hvor ordet “kage” indgår er steget voldsomt. Denne trend mærker online kagebutikker naturligvis. En af vores nye kunder, Bake My Day, der sælger kager i København, har således god succes med at sælge specielle kager via en lille kagebutik og så fra bestilling via nettet.
Markedsføringen af butikken sker først og fremmest via de sociale medier og så en masse “gratis” trafik fra Googles søgemaskine. Den gratis trafik udgør størstedelen af trafikken og det er det, vi hjælper Bake My Day med, idet vi laver SEO af hjemmesiden og webshoppen.
Det er et relativt nyt projekt vi er gået i gang med, men udviklingen har indtil nu været meget positiv og det forventer vi absolut den fortsætter med at være. Vi følger den proces, vi altid har succes med og der ved vi, at resultaterne viser sig efter omkring 3-5 måneder alt efter hjemmeside, markedssituation og konkurrenter.
I dette tilfælde har processen indeholdt:
1. Analyse
Først har vi lavet en teknisk SEO analyse og en søgeordsanalyse for at finde ud af, hvilken strategi og plan, der efterfølgende skulle følges. Hos Bake My Day var der en del tekniske udfordringer, der krævede handling men også en række quick win søgeord, man kunne tage fat i. Og så var der allerede en god Domain Authority, hvilket gør at linkbuilding ikke i samme grad er helt så nødvendig.
2. Fundamentet på plads
Vi startede med at få den tekniske platform helt på plads. Vi har blandt andet rettede kategorinavne, oprettet canonical-tags og ikke mindst fået sprogversionerne gjort 100% rigtige med href lang tags. Derudover var der (som altid) nogle rettelser omkring 404-sider, redirects m.m.
3. Quick wins
Der var flere interessante søgetermer, hvor Bake My Day lå fornuftigt til i søgemaskinen men ikke helt i top. Det er det, vi kalder quick wins, hvor vi med få ændringer og tilføjelser kan flytte siden op i Google og ret hurtigt også. Det er det arbejde, vi er i gang med lige p.t. og hvor resultaterne begynder at vise sig.
4. Strategiske søgeord
Meget ofte – men ikke altid – kan der være virksomheder, der af strategiske årsager ønsker at dominere et bestemt marked eller kategori. Det kan f.eks. være en vinhandler, der ønsker at dominere markedet for italiensk vin. Her kan der være en række søgeord, som har meget trafik, men som ikke nødvendigvis giver ordrer og salg her og nu, man gerne vil placeres højt for. Det er altså søgeord man kan anvende til branding og skabe opmærksomhed om sin virksomhed. Dem kalder vi “strategiske søgeord”.
Sådanne søgeord har Bake My Day også. Dem vil vi ikke røbe her, men det er de søgeord, vi starter med at arbejde på i næste trin i processen.
5. Linkbuilding
Som jeg skrev, har Bake My Day allerede en god Domain Authority, så vi anvender endnu ikke meget tid på at opbygge en stærk linkprofil, men det tager vi fat på, når indholdet og de strategiske søgetermer er på plads.
Skriv et svar