Der er mange ting, vi kan lære fra sportens verden. Og igennem tidernes løb er der da også mange sportsudøvere, der efterfølgende har fået en givtig karriere som rådgiver eller inspirator.

På det mentale område kan vi også lære meget fra elitesportsfolk. Det ved jeg fra en af mine seneste kunder, HH Mentality, der laver coaching og mentaltræning for eliteudøvere. De teknikker og øvelser, som sportsfolk lærer at beherske, dem kan vi også anvende i det civile liv, når vi gerne vil præstere på toppen. Nå, men det var egentlig ikke det, denne case skal handle om. Derimod hvad det er, vi har gjort for HH Mentality.

Sanna Troelsgaard og Henrik Hjarsbæk

Vi har først og fremmest lavet SEO for Henrik og HH Mentality. Og lad os bare starte med nogle af resultaterne, da det jo trods alt er noget af det vigtigste i enhver SEO-proces. Nedenfor ser du udviklingen i søgeord-visibility for de søgeord, vi har arbejdet med og så også trafikudviklingen fra organisk trafik:

Visibility (synlighed i Google) er steget fra 1,92% til 12,16% på de to måneder, vi har arbejdet på siten. Og trafikken er da også steget og er oppe med 87% i forhold til de foregående måneder, så succesen er hjemme!

Hvad har vi gjort?

Der er især to ting vi har gjort på siden, der har betydet alverden.

1. Teknisk SEO – Oprydning

Det første var en meget kraftig oprydning på selve hjemmesiden. Der var rigtig mange sider, der omhandlede det samme og også havde næsten identiske title-tags, så de hver især kæmpede om de samme søgeord i Google. Det har vi konsolideret og ryddet op i, så der nu ikke er tvivl om, hvilke sider, der skal ramme hvilke søgeord.

Desuden var der en del blog-kategorier, der næsten hed det samme og som også konkurrerede med vigtige sider, og dem har vi også konsolideret og givet andre navne.

Vi har lavet 301-redirects på de fleste sider, men nogle har vi også bare slettet, så de ikke optager vigtigt crawlbudget.

Disse ændringer gav det meget store “hop” i kurven, du kan se øverst og allerede kort tid efter, vi lavede ændringen. Så teknisk SEO virker bare!

2. Indhold

Vi har ikke kun været tekniske. På de “quick win” søgeord, vi identificerede, har vi tilføjet nyt og bedre indhold, ligesom vi har optimeret title-tags og overskrifter. Desuden har vi ryddet op i og oprettet nye interne links. Der var allerede en del interne links på websiten – en anden SEO’er havde vist forsøgt at være smart – men der var stort set ingen sammenhæng mellem ankertekst og så den side, hvor linket førte hen. Så det har vi ændret ret markant. Det er en tidskrævende opgave og kræver det rigtige værktøj for at identificere disse links. Vi har brugt Screaming Frog og analyseret i regneark for at finde og rette disse links.

Dette arbejde har også båret frugt, som du kan se på kurverne.

Til gengæld har vi ikke anvendt tid på linkbuilding. HH Mentality har allerede en pæn Domain Authority, så i dette tilfælde har det ikke været nødvendigt at opbygge en masse links for at få resultater. Men det vil naturligvis være en del af de næste skridt i optimeringen.

Skriv et svar